Logopeda pokazuje dziewczynce ćwiczenie warg
Dziecko

Zabawy wspierające rozwój mowy u małych dzieci

Zabawy wspierające rozwój mowy u małych dzieci w końcu na tapet. Naprawdę nie wiem, jak dawno miałam skończyć dla Was tę serię postów o rozwoju dziecka. Jednak mój czas ostatnio nie chce się magicznie rozciągać… Dziś będzie o zabawach wspierających rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.

Mowa dziecka w wieku przedszkolnym

  • Trzylatek – potrafi porozumiewać się z otoczeniem, mowa jest w dużym stopniu ukształtowana, często pojawiają się błędy. Trzylatni maluch powinien wymiawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe. Spółgłoski, które powinny się pojawić w mowie trzylatka to: p,b,m, f, w, ś, ć, dź, ń, k, g, h, d, n, l, ł, j. Trzyletnie dziecko chętnie się wypowiada. Potrafi używać około 1000 słów. Jego zdania są kilkuwyrazowe. Mowa coraz bardziej się rozwija. Jednak jego mowa powinna być już zrozumiała dla otoczenia. Maluch powinien już umieć nazwać swoje pragnienia i potrzeby.
  • Czterolatek – słownik czterolatka (mowa czynna) to około 1500 słów. Dziecko czteroletnie rozumie już bardzo dużo. Rozwój jego mowy jest na tyle duży, że dziecko chętnie się wypowiada, stara się opowiadać i słuchać. Jego wypowiedzi są dużo dłuższe i barwniejsze. Czwarty rok życia jest to też tzw. wiek pytań. Dziecko jest zainteresowane światem zewnętrznym i zadaje ich mnóstwo. Sposób mówienia 4-latka już bardziej przypomina mowę dorosłego. Dzieci w wieku 4 lat dobrze artykuułują głoski: s,z,c,dz. Uczą się natomiast jeszcze mówić: sz, cz, ż, dż. Mogą zamieniać je na: s,z,c, dz, lub ś,ź, ć. Taka sytuacja to tzw. seplenienie fizjologiczne, które ustępuje około 5 r.ż. Zamiana gloski r na l będzie jeszcze normą rozwojową.

Jak rozwijać mowę dziecka w wieku przedszkolnym? Zabawy wspierające rozwój mowy

Dzieci uczą się najlepiej przez zabawę, więc również przez zabawę będziemy stymulować rozwój mowy dziecka. Oto zabawy wspierające rozwój mowy, które możecie wykorzystać z dzieckiem w domu.

Zabawy oddechowe

  • dmuchanie przez rurkę do kubka z wodą,
  • dmuchanie na piórka, kawałki papieru lub chusteczkę,
  • chuchanie na lusterko, na szybę,
  • dmuchanie baniek mydlanych,
  • zabawy z wykorzystaniem gwizdka: głośno – cicho, długo – krótko.

Mają one na celu usprawnianie aparatu oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej, zwiększanie pojemności płuc, usprawnianie ruchów przepony, uczenie ergonomicznego zużywania powietrza podczas mówienia, różnocowanie faz oddychania. Zabawy tego typu uspokajają i wyciszają. Warto je stosować po wysiłku fizycznym lub psychicznym.

Zabawy ustpawniające pracę narządów artykulacyjnych

  • zlizywanie czekolady, miodu lub innego przysmaku z górnej wargi,
  • przyklejanie cukierków do języka, które wysypane były wcześniej na talerzyk,
  • przyklejanie papieru jadalnego lub chrupków kukurydzianych do podniebiania i próby odklejania ich językiem,
  • przesuwanie języka po podniebieniu od zębów, w głąb jamy ustnej.

Ich celem jest przede wszystkim przyswojenie przez dziecko ruchów narządów artykulacyjnych języka, warg, żuchwy. Tutaj znajdziecie kilka propozycji zabaw – ćwiczenia aparatu arykulacyjnego.

Czytanie i opowiadanie jako zabawy wspierające rozwój mowy

Czytanie i opowiadanie niesamowicie wzbogaca dziecięce słownictwo. Małe dzieci czasem nie mogą skupić się na czytanej przez dorosłego treści, ale można je zastąpić opowiadaniem popartym pokazywaniem obrazków. Warto więc czytanie zastępować opowiadaniem historii.

Wiersze i wyliczanki

To jedna z ważniejszych aktywności dla dzieci w wieku przedszkolnym. Dlatego też w przedszkolu dzieci uczą się tak wielu wierszyków i wyliczanek, które pozwalają na rozwijanie słownictwa, ale także uczą umiejętności budowania bardziej rozbudowanych wypowiedzi. Wierszyki i wyliczanki wspomagają również pamięć słuchową. Wierszyków znajdziemy mnóstwo. Kto nie pamięta ze swojego dzieciństwa tych wszystkich wyliczanek: „Wpadła bomba do piwnicy…”? Albo wierszyka „Wpadła gruszka do fartuszka”.

Wierszyki paluszkowe

Wierszyki pauszkowe zachęcają dzieci do słuchania i śledzenia tekstu. Gesty wspomagają też naukę tekstu u małych dzieci. Łatwiej jest im się nauczyć wierszyka jeśli jest poparty jakimś gestem.

Zabawy ruchowe oraz usprawniające pracę rąk to również zabawy wspierające rozwój mowy

W rozwoju mowy bardzo ważny jest rozwój ruchowy dziecka. Jeśli będzie on w jakimś stopniu zaburzony, z dużym prawdopodobieństwem, będziemy mieli również zaburzoną mowę.

Pamiętajcie, że w razie jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować się z odpowiednim specjalistą, a żadne informacje znalezione w internecie nie dadzą Wam odpowiedzi na wszystkie Wasze pytania. Nie stanowią one profesjonalnej porady udzielonej przez specjalistę.

Do następnego napisania!

Cześć! Jestem Joanna. Jestem przede wszystkim mamą, ale też spełniam się na polu zawodowym. Mam wspaniałego partnera, który wspiera mnie w moich działaniach i bez niego nie powstałby ten blog. Mam cudownego synka, który codziennie daje mi dobrego kopa do działania! Ukończyłam studia pedagogiczne w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim, zdałam wszystkie egzaminy studiując Komunikację Społeczną na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – jednak nie podeszłam do obrony, znajdując się wtedy na małym życiowym zakręcie, miałam również epizod dwóch semestrów studiów administracyjnych na AJP w Gorzowie Wielkopolskim, ale z uwagi na trudność pogodzenia wszystkich ról jakie pełnię, musiałam z nich także zrezygnować. Bardzo lubię spędzać czas z moją rodziną w wolnych chwilach, lubię upiec dobre ciacho, kocham i muszę czytać – chociaż 15 minut każdego dnia, oczywiście uwielbiam pisać, ostatnio korzystam wiele z rad Kobiecej Foto Szkoły, uczestnicząc aktywnie w #instawtorku. Fotografuję telefonem. A kiedy udaje mi się nie mieć zrobionych paznokci – lubię odkurzyć moją gitarę.

Zostaw komentarz