
Rozwój dziecka w piątym roku życia
Pięciolatek to całkiem duży przedszkolak. Dziecko, które niebawem rozpocznie obowiązek szkolny. Pięciolatek jest bardziej sprawny ruchowo, wykazuje dużą potrzebę ruchu, jest też pełen energii. Wiele dzieci w tym wieku rozpoczyna naukę pisania i czytania. Dziecko w zakresie mowy buduje całkiem poprawne, pełne zdania, a jego zasób słów utrzymuje się na poziomie około 2 tysięcy.
Rozwój ruchowy
Pięciolatek wykazuje dużą koordynację ruchów. Upadki w tym wieku należą do rzadkości. Dziecko ma w tym wieku ogromną potrzebę ruchu, ćwiczy nabyte wcześniej umiejętności i równowagę. Powinniśmy, jako rodzice zapewniać w tym wieku swojemu dziecku dużą dawkę ruchu, zapewniając bezpieczeństwo, choćby podczas jazdy na rowerze.
Coraz lepiej rozwija się koordynacja oko-ręka. Dzięki temu dziecko zyskuje lepszą sprawność manualną. Jego prace plastyczne, ulepione z plasteliny, czy namalowane obrazki stają się o wiele bardziej czytelne, mają więcej szczegółów i lepiej oddają rzeczywistość.
Pięciolatek powinien umieć m.in. sprawnie przejść po linii prostej, huśtać się samodzielnie.
Rozwój psychiczny
Pięciolatek nie rozumie jeszcze, że inni ludzie czują i myślą inaczej niż on. Jest zainteresowany wieloma sprawami, może zadawać trudne i wstydliwe pytania – w typie – skąd się biorą dzieci? Warto odpowiadać na nie dziecku, w sposób dostosowany do jego wieku.
Maluch w tym wieku nie lubi być do niczego przymuszany. Może interesować się czytaniem i pisaniem, jednak jeśli zauważy jakiś nacisk ze strony wychowawcy, szybko może się zniechęcić. W tym wieku czytanie i pisanie to raczej zabawa i wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. Część dzieci w ogóle nie odczuwa potrzeby by w tym wieku się tego uczyć.
Dziecko nie jest jeszcze w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, więc nadal musimy mieć je pod kontrolą.
Rozwój emocjonalny
Pięciolatek przechodzi etap trudnych emocji, wybuchów, gwałtownych reakcji. W tym wieku możemy spodziewać się awantur, krzyku, płaczu, histerii, obrażania się, nawet agresji fizycznej, bicia i plucia. Dla dziecka trudna jest ta różnorodność emocji i zaakceptowanie ich istnienia, o których wcześniej nie miało pojęcia – pamiętajmy, że wcześniej zakres odczuwanych i rozpoznawanych przez dziecko emocji był znacznie mniejszy. Często w tym okresie dzieci nie radząc sobie z tą różnorodnością kompensują sobie poprzez obgryzanie paznokci lub dłubianie w nosie.
Rodzicom często może wydawać się, że w tym zakresie ich dziecko się cofnęło. Przecież to dwulatka cechuje wybuchowość i gwałtowność emocji. Niedawno mieliśmy w domu przecież statecznego czterolatka, a teraz nagle pojawiają się trudne do zaakceptowania reakcje.
Co potrafi pięciolatek?
Pięciolatek potrafi już naprawdę wiele. Przez te wszystkie lata włożył wiele wysiłku by ćwiczyć nabyte wcześniej umiejętności.
- Umie się rozebrać i ubrać,
- Sam zapina i rozpina guziki, i suwak,
- Samodzielnie wykonuje proste czynności higieniczne,
- Sprawnie posługuje się łyżką i widelcem, próbuje używać noża, choć jeszcze nie umie kroić,
- Rozumie stawiane mu wymagania,
- Biega, skacze, kuca, jest bardzo sprawne ruchowo,
- Jest raczej stabilny emocjonalne,
- Występują gwałtowne reakcje na wydarzenia,
- Związany emocjonalnie z mamą,
- Samodzielnie wymyśla zabawy,
- Chętnie bawi się z innymi dziećmi,
- Lubi przebywać w domu,
- Rozumie dowcipy,
- Jest pomocny,
- Rozróżnia prawą i lewą stronę,
- Pisze kilka liter,
- Rysuje postać człowieka,
- Wiąże buty,
- Tworzy budowle z klocków,
- Jeździ na czterokołowym rowerze,
- Umie ciąć nożyczkami po zaznaczonej linii,
- Skacze na skakance,
- Koloruje obrazki bez wychodzenia za linię,
- Skacze na jednej nodze lub drugiej naprzemiennie,
- Mowa jest płynna i poprawna,
- Zna dużo wyrazów,
- Czyta pojedyncze litery lub słowa,
- Rozpoznaje kolory,
- Zapamiętuje adresy i telefony,
- Liczy do 10,
- Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw,
- Rozumie znaczenie następstwa czasowego,
- Odróżnia fantazję od rzeczywistości,
- Tworzy własne opowiadania,
- Grupuje przedmioty, np. wg wielkości,
- Potrafi napisać cyfry od 1-5,
- Potrafi napisać swoje imię.

