Dziecko

Rozwój dziecka w piątym roku życia

Pięciolatek to całkiem duży przedszkolak. Dziecko, które niebawem rozpocznie obowiązek szkolny. Pięciolatek jest bardziej sprawny ruchowo, wykazuje dużą potrzebę ruchu, jest też pełen energii. Wiele dzieci w tym wieku rozpoczyna naukę pisania i czytania. Dziecko w zakresie mowy buduje całkiem poprawne, pełne zdania, a jego zasób słów utrzymuje się na poziomie około 2 tysięcy.

Rozwój ruchowy

Pięciolatek wykazuje dużą koordynację ruchów. Upadki w tym wieku należą do rzadkości. Dziecko ma w tym wieku ogromną potrzebę ruchu, ćwiczy nabyte wcześniej umiejętności i równowagę. Powinniśmy, jako rodzice zapewniać w tym wieku swojemu dziecku dużą dawkę ruchu, zapewniając bezpieczeństwo, choćby podczas jazdy na rowerze.

Coraz lepiej rozwija się koordynacja oko-ręka. Dzięki temu dziecko zyskuje lepszą sprawność manualną. Jego prace plastyczne, ulepione z plasteliny, czy namalowane obrazki stają się o wiele bardziej czytelne, mają więcej szczegółów i lepiej oddają rzeczywistość.

Pięciolatek powinien umieć m.in. sprawnie przejść po linii prostej, huśtać się samodzielnie.

Rozwój psychiczny

Pięciolatek nie rozumie jeszcze, że inni ludzie czują i myślą inaczej niż on. Jest zainteresowany wieloma sprawami, może zadawać trudne i wstydliwe pytania – w typie – skąd się biorą dzieci? Warto odpowiadać na nie dziecku, w sposób dostosowany do jego wieku.

Maluch w tym wieku nie lubi być do niczego przymuszany. Może interesować się czytaniem i pisaniem, jednak jeśli zauważy jakiś nacisk ze strony wychowawcy, szybko może się zniechęcić. W tym wieku czytanie i pisanie to raczej zabawa i wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. Część dzieci w ogóle nie odczuwa potrzeby by w tym wieku się tego uczyć.

Dziecko nie jest jeszcze w stanie przewidzieć konsekwencji swoich działań, więc nadal musimy mieć je pod kontrolą.

Rozwój emocjonalny

Pięciolatek przechodzi etap trudnych emocji, wybuchów, gwałtownych reakcji. W tym wieku możemy spodziewać się awantur, krzyku, płaczu, histerii, obrażania się, nawet agresji fizycznej, bicia i plucia. Dla dziecka trudna jest ta różnorodność emocji i zaakceptowanie ich istnienia, o których wcześniej nie miało pojęcia – pamiętajmy, że wcześniej zakres odczuwanych i rozpoznawanych przez dziecko emocji był znacznie mniejszy. Często w tym okresie dzieci nie radząc sobie z tą różnorodnością kompensują sobie poprzez obgryzanie paznokci lub dłubianie w nosie.

Rodzicom często może wydawać się, że w tym zakresie ich dziecko się cofnęło. Przecież to dwulatka cechuje wybuchowość i gwałtowność emocji. Niedawno mieliśmy w domu przecież statecznego czterolatka, a teraz nagle pojawiają się trudne do zaakceptowania reakcje.

Co potrafi pięciolatek?

Pięciolatek potrafi już naprawdę wiele. Przez te wszystkie lata włożył wiele wysiłku by ćwiczyć nabyte wcześniej umiejętności.

  • Umie się rozebrać i ubrać,
  • Sam zapina i rozpina guziki, i suwak,
  • Samodzielnie wykonuje proste czynności higieniczne,
  • Sprawnie posługuje się łyżką i widelcem, próbuje używać noża, choć jeszcze nie umie kroić,
  • Rozumie stawiane mu wymagania,
  • Biega, skacze, kuca, jest bardzo sprawne ruchowo,
  • Jest raczej stabilny emocjonalne,
  • Występują gwałtowne reakcje na wydarzenia,
  • Związany emocjonalnie z mamą,
  • Samodzielnie wymyśla zabawy,
  • Chętnie bawi się z innymi dziećmi,
  • Lubi przebywać w domu,
  • Rozumie dowcipy,
  • Jest pomocny,
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę,
  • Pisze kilka liter,
  • Rysuje postać człowieka,
  • Wiąże buty,
  • Tworzy budowle z klocków,
  • Jeździ na czterokołowym rowerze,
  • Umie ciąć nożyczkami po zaznaczonej linii,
  • Skacze na skakance,
  • Koloruje obrazki bez wychodzenia za linię,
  • Skacze na jednej nodze lub drugiej naprzemiennie,
  • Mowa jest płynna i poprawna,
  • Zna dużo wyrazów,
  • Czyta pojedyncze litery lub słowa,
  • Rozpoznaje kolory,
  • Zapamiętuje adresy i telefony,
  • Liczy do 10,
  • Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw,
  • Rozumie znaczenie następstwa czasowego,
  • Odróżnia fantazję od rzeczywistości,
  • Tworzy własne opowiadania,
  • Grupuje przedmioty, np. wg wielkości,
  • Potrafi napisać cyfry od 1-5,
  • Potrafi napisać swoje imię.

Cześć! Jestem Joanna. Jestem przede wszystkim mamą, ale też spełniam się na polu zawodowym. Mam wspaniałego partnera, który wspiera mnie w moich działaniach i bez niego nie powstałby ten blog. Mam cudownego synka, który codziennie daje mi dobrego kopa do działania! Ukończyłam studia pedagogiczne w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim, zdałam wszystkie egzaminy studiując Komunikację Społeczną na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – jednak nie podeszłam do obrony, znajdując się wtedy na małym życiowym zakręcie, miałam również epizod dwóch semestrów studiów administracyjnych na AJP w Gorzowie Wielkopolskim, ale z uwagi na trudność pogodzenia wszystkich ról jakie pełnię, musiałam z nich także zrezygnować. Bardzo lubię spędzać czas z moją rodziną w wolnych chwilach, lubię upiec dobre ciacho, kocham i muszę czytać – chociaż 15 minut każdego dnia, oczywiście uwielbiam pisać, ostatnio korzystam wiele z rad Kobiecej Foto Szkoły, uczestnicząc aktywnie w #instawtorku. Fotografuję telefonem. A kiedy udaje mi się nie mieć zrobionych paznokci – lubię odkurzyć moją gitarę.

Zostaw komentarz